Uczeń, który zaczął używać narkotyków, sam nie jest w stanie zobaczyć zagrożenia, jakie niesie ze sobą takie postępowanie. Początkowo nie ponosi właściwie żadnych konsekwencji takiego postępowania i uważa, że jest to dobry sposób na życie. To ważny moment, który może być decydujący dla przyszłości takiego młodego człowieka. Jeżeli w jego otoczeniu znajdą się osoby, które zdecydowanie przeciwstawią się braniu, nazwą rzecz po imieniu i będą konsekwentnie wymagać abstynencji, to istnieje szansa, że pomogą mu zatrzymać się w drodze do uzależnienia. Taka pomoc jest możliwa również na terenie szkoły, dlatego podstawową sprawą jest umiejętność rozpoznania przez nauczyciela niepokojących sygnałów.
Gdy uczeń ma kłopoty:
- Czy uczeń ma problemy w szkole: wagary, pogorszenie ocen?
- Czy uczeń przestał interesować się życiem klasy?
- Czy porzucił grupę starych kolegów, a zaczął się spotykać z nowymi?
- Czy zmieniło się jego zachowanie?
- Czy miewa nieuzasadnione wybuchy agresji, daje się w bójki?
- Czy przestał odrabiać zadania domowe?
- Czy zaczął mieć problemy z policją? Czy złamał prawo?
- Czy często wypowiada się na temat narkotyków i ich dostępności?
- Czy w czasie zajęć dotyczących uzależnień głośno protestuje przeciwko wypowiadanym opiniom?
- Czy nosi ubrania z emblematami narkotycznymi?
- Czy w jego zeszytach pojawiły się rysunki np. marihuany?
- Czy bywa w klasie zmęczony lub wręcz nadpobudliwy?
- Czy zmienił się wygląd zewnętrzny ucznia np. schudł?
- Czy zaczął coraz częściej opuszczać lekcje, tłumacząc się np. bólem głowy?
- Czy w czasie lekcji siedzi nieprzytomny, zupełnie nie zainteresowany tematem?
Oczywiście występowanie pojedynczego symptomu nie wskazuje od razu na eksperymenty z narkotykami lub ich dłuższe zażywanie.
{backbutton}