Temat: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Grupa wiekowa: szkoła ponadpodstawowa.
Czas trwania: 45 min
Cele główne i szczegółowe:
- przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej zaburzeń ze spektrum autyzmu
- zapoznanie z pojawiającymi się trudnościami u osób neuroatypowych
- przekazanie wiedzy, jak traktować osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Metody pracy: materiał audiowizualny, rozmowa, burza mózgów,
Metody aktywizujące:
dyskusja, analiza problemu, wizualizacja, praca na materiale wizualnym.
Formy pracy: indywidualna
- Dzień ten został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 2007 roku dla podnoszenia świadomości społecznej i propagowania wiedzy na temat tego zaburzenia.
- Definicja, populacja, dzień ustanowienia
- Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym(nieprawidłową pracą mózgu). Przyczyny autyzmu nie są w pełni znane – wpływ na jego ujawnienie się mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Wpływa całościowo na rozwój i funkcjonowanie danej osoby.
- Określenie „spektrum autyzmu” ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak różnorodne są osoby z autyzmem i w jak różny sposób zaburzenie to może wpływać na ich życie. W spektrum znajdują się zarówno osoby niemówiące werbalnie, mające poważne problemy w zakresie samodzielności i funkcjonujące na poziomie niepełnosprawności intelektualnej, jak również osoby sprawnie porozumiewające się mową, zakładające rodziny i realizujące się w życiu zawodowym. Dla skrótowego określenia spektrum autyzmu używa się najczęściej angielskiego ASD (Autism Spectrum Disorder); odpowiednikiem w języku polskim jest określenie: całościowe zaburzenia rozwojowe (CZR)
- Epidemiologia:
- WHO w 2014 r. wykazuje, że 1 na 160 dzieci ma diagnozę ze spektrum
- W Polsce dane Biura Osób Niepełnosprawnych MRPiPS wskazują na wzrost liczby wydawanych orzeczeń o niepełnosprawności z powodu ASD z 7617 w 2012 r. do 19 859 wydanych orzeczeń w 2019 r., co oznacza ponad 2,5 krotny wzrost. Nie są to jednak dane o liczbie osób z ASD, gdyż orzeczenia są wydawane na różne okresy ważności. W roku szkolnym 2018/2019 w szkołach podstawowych specjalnych w Polsce uczyło się 19 916 tys. uczniów z ASD. Jednak liczba ta jest znacząco większa, gdyż wielu uczniów z ASD, zwłaszcza z Zespołem Aspergera, uczy się w szkołach masowych, integracyjnych, w szkołach ponadpodstawowych.
- Z roku na rok diagnozowanych jest coraz więcej osób ze spektrum autyzmu w różnym wieku.
- W Światowym Dniu Świadomości Autyzmu wiele budynków zostanie podświetlonych na niebiesko i różowo. To wyraz solidarności z osobami z autyzmem i ich rodzinami. Kolory te symbolizują fakt, że autyzm dotyka zarówno kobiet, jak i mężczyzn.
- Autyzm. Wystarczy zrozumieć. & metrów pod ziemią https://www.youtube.com/watch?v=lzq_Cwh0lNE
- Po co został stworzony ten warsztat?
- w waszym otoczeniu znajdują się lub mogą pojawić osoby ze spektrum
- kiedyś możecie być rodzicami dziecka, które będzie miało zaburzenie ze spektrum autyzmu lub pracować w takim otoczeniu
- Warto też wspomnieć, że każdy z nas może mieć różne cechy nie musi to oznaczać autyzmu. Warto jednak znać sposoby, jak się zachować. Bierzmy pod uwagę, że każdy z nas jest inny. Nie każdy, kto różni się od nas będzie miał jakąś diagnozę, jednak każdy zasługuje na szacunek.
Bibliografia:
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - Ministerstwo Edukacji i Nauki - Portal Gov.pl (www.gov.pl)