Temat: Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.

Grupa wiekowa: szkoła ponadpodstawowa. 

Czas trwania: 45 min

Cele główne i szczegółowe:

  • przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • zapoznanie z pojawiającymi się trudnościami u osób neuroatypowych
  • przekazanie wiedzy, jak traktować osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

 

Metody pracy: materiał audiowizualny, rozmowa, burza mózgów, 

Metody aktywizujące: 

dyskusja, analiza problemu, wizualizacja, praca na materiale wizualnym.

Formy pracy: indywidualna

 

  1. Dzień ten został ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 2007 roku dla podnoszenia świadomości społecznej i propagowania wiedzy na temat tego zaburzenia.
  2. Definicja, populacja, dzień ustanowienia
    • Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym(nieprawidłową pracą mózgu). Przyczyny autyzmu nie są w pełni znane – wpływ na jego ujawnienie się mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Wpływa całościowo na rozwój i funkcjonowanie danej osoby.
    • Określenie „spektrum autyzmu” ma na celu zwrócenie uwagi na to, jak różnorodne są osoby z autyzmem i w jak różny sposób zaburzenie to może wpływać na ich życie. W spektrum znajdują się zarówno osoby niemówiące werbalnie, mające poważne problemy w zakresie samodzielności i funkcjonujące na poziomie niepełnosprawności intelektualnej, jak również osoby sprawnie porozumiewające się mową, zakładające rodziny i realizujące się w życiu zawodowym. Dla skrótowego określenia spektrum autyzmu używa się najczęściej angielskiego ASD (Autism Spectrum Disorder); odpowiednikiem w języku polskim jest określenie: całościowe zaburzenia rozwojowe (CZR)
  3. Epidemiologia:
    • WHO w 2014 r. wykazuje, że 1 na 160 dzieci ma diagnozę ze spektrum 
    • W Polsce dane Biura Osób Niepełnosprawnych MRPiPS wskazują na wzrost liczby wydawanych orzeczeń o niepełnosprawności z powodu ASD z 7617 w 2012 r. do 19 859 wydanych orzeczeń w 2019 r., co oznacza ponad 2,5 krotny wzrost. Nie są to jednak dane o liczbie osób z ASD, gdyż orzeczenia są wydawane na różne okresy ważności. W roku szkolnym 2018/2019 w szkołach podstawowych specjalnych w Polsce uczyło się 19 916 tys. uczniów z ASD. Jednak liczba ta jest znacząco większa, gdyż wielu uczniów z ASD, zwłaszcza z Zespołem Aspergera, uczy się w szkołach masowych, integracyjnych, w szkołach ponadpodstawowych.
    •  Z roku na rok diagnozowanych jest coraz więcej osób ze spektrum autyzmu w różnym wieku.
  4. W Światowym Dniu Świadomości Autyzmu wiele budynków zostanie podświetlonych na niebiesko i różowo. To wyraz solidarności z osobami z autyzmem i ich rodzinami. Kolory te symbolizują fakt, że autyzm dotyka zarówno kobiet, jak i mężczyzn.  
  5. Autyzm. Wystarczy zrozumieć. & metrów pod ziemią https://www.youtube.com/watch?v=lzq_Cwh0lNE
  6. Po co został stworzony ten warsztat?
    • w waszym otoczeniu znajdują się lub mogą pojawić osoby ze spektrum
    • kiedyś możecie być rodzicami dziecka, które będzie miało zaburzenie ze spektrum autyzmu lub pracować w takim otoczeniu
  7. Warto też wspomnieć, że każdy z nas może mieć różne cechy nie musi to oznaczać autyzmu. Warto jednak znać sposoby, jak się zachować. Bierzmy pod uwagę, że każdy z nas jest inny. Nie każdy, kto różni się od  nas będzie miał jakąś diagnozę, jednak każdy zasługuje na szacunek.

Bibliografia:

https://synapsis.org.pl/wp-content/uploads/2020/12/Broszura-informacyjna-SPEKTRUM-AUTYZMU.-Podobni-rozni.pdf

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu - Ministerstwo Edukacji i Nauki - Portal Gov.pl (www.gov.pl)