Jak rozwiązywać konflikty?
I. Cel ogólny:
Zapoznanie z pojęciem negocjacji jako skutecznej metody rozwiązywania konfliktów.
II. Cele szczegółowe:
Uczeń:
- podaje przyczyny konfliktów rówieśniczych,
- zabiera głos w dyskusji,
- rozumie pojęcia: konflikt, negocjacja, kompromis,
- zna główne zasady negocjowania.
II. Metody:
- prelekcja nauczyciela,
- „burza mózgów”,
- pokaz,
- dyskusja kierowana.
III. Środki dydaktyczne:
foliogramy – załączniki nr 1 i 2.
IV. Przebieg zajęć:
- Nauczyciel przedstawia główny cel lekcji, czyli zapoznanie uczniów ze skutecznymi metodami rozwiązywania konfliktów.
- Ćwiczenie 1 („burza mózgów”): Spróbujcie podać wszystkie przyczyny konfliktów, nieporozumień i kłótni, które zdarzają się wam np. w domu, w szkole, wśród kolegów. Uczniowie podają swoje propozycje. Nauczyciel zapisuje na tablicy wszystkie, nawet najmniej trafne, pomysły, nie komentując żadnej wypowiedzi. Potem prosi uczniów o selekcję, tak aby powstała lista prawdziwych przyczyn konfliktów.
- Nauczyciel uświadamia uczniom, że pierwszy krok na drodze do rozwiązania konfliktu mają już za sobą – określili bowiem jego przyczynę. Teraz należy się zastanowić, jak rozwiązać konflikt. Nauczyciel prezentuje trzy style rozwiązywania konfliktów (załącznik nr 1)
- Nauczyciel wciąga uczniów w dyskusję na temat zaproponowanych przed chwilą stylami rozwiązywania konfliktów. Uczniowie powinni się skupić przede wszystkim nad ich skutkami: styl twardy może powodować kolejne konflikty, uraża uczucia innych; styl miękki – tu z kolei ty możesz poczuć się wykorzystany lub urażony; styl negocjacyjny – daje możliwość porozumienia, ale jest czasochłonny i wymaga takiego samego nastawienia obu stron. Uczniowie, kierowani dyskretnie przez nauczyciela, powinni dojść do wniosku, że najskuteczniejszą metodą są negocjacje.
- Nauczyciel zapoznaje uczniów z nowym pojęciem: negocjacje to taki sposób rozwiązywania konfliktów, który opiera się na zasadzie uwzględniania interesów wszystkich stron. Negocjacje mają sens pod warunkiem, że obie strony są tak samo zainteresowane dogadaniem się.
- Nauczyciel prezentuje podstawowe zasady skutecznej negocjacji (załącznik nr 2), prosząc uczniów o krótki komentarz do każdego punktu.
- Na zakończenie nauczyciel informuje uczniów, że na następnych zajęcach będą mogli praktycznie poćwiczyć negocjowanie.
Załącznik nr 1
Trzy style rozwiązywania konfliktów:
Styl twardy . Ty i Twoje potrzeby są najważniejsze. Inni ludzie i ich potrzeby Cię nie interesują.
Styl miękki. Robisz wszystko, żeby nie wejść w konflikt, dlatego bez wahania zgadzasz się na wszystkie warunki, które stawia druga strona.
Styl negocjacyjny . Dbasz o realizacji swoich potrzeb, z drugiej strony, chcesz poznać potrzeby drugiej strony. Szukasz kompromisu, czyli rozwiązania, które pozwoli zrealizować interesy obu stron.
załącznik nr 2
Zasady skutecznego negocjowania.
- Atakuj problem, a nie ludzi.
- Nie skupiaj się na stanowisku, ale na ukrytych za nim potrzebach i interesach.
- Zadawaj pytania zamiast opierać się na swych fantazjach i przypuszczeniach.
- Doceniaj to, co udało się osiągnąć, i głośno to wyrażaj.
- Uważnie wysłuchaj stanowiska drugiej strony.
- To, co najważniejsze, zapisuj – od razu stanie się jaśniejsze.
- Użyj swojej wyobraźni przy poszukiwaniu różnych wariantów rozwiązań, nie upieraj się przy swoim pierwszym pomyśle.
- Bądź elastyczny i otwarty na drugiego człowieka, wciąż pamiętając o sobie.
{backbutton}