Jak radzić sobie z konfliktami w rodzinie?
Cel ogólny: poznanie konfliktów w rodzinie i problemów występujących w rodzinie oraz zasad poprawnej komunikacji.
Cele szczegółowe:
• Kształcenie umiejętności dostrzegania pozytywnych i negatywnych cech swoich bliskich;
• Rozwój empatii;
• Umiejętność poprawnego rozwiązywania problemów.
Środki dydaktyczne: arkusze szarego papieru, przybory do pisania, kolorowe karteczki
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Metody: pogadanka, rozmowa, ćwiczenia , burza mózgów
Tok zajęć:
- Przywitanie się z grupą. Uczniowie siedzą w kole. Rundka wstępna: „ Od moich rodziców codziennie słyszę, że…( uczniowie kolejno udzielają odpowiedzi).
- Wprowadzenie do tematu zajęć, podkreślenie znaczenia poprawnej komunikacji w rodzinie, która decyduje o atmosferze i samopoczuciu członków rodziny. Omówienie 4 negatywnych postaw rodzicielskich wg M. Ziemskiej( postawa nadmiernie chroniąca, nadmiernie wymagająca, unikająca, odtrącająca).
3. Ćwiczenie:
Co najbardziej cenimy i co najbardziej nas denerwuje u członków własnej rodziny? Rozdanie uczniom karteczek na których wpisują co najbardziej cenią ( kartka żółta) i co ich denerwuje u członków rodziny?( kartka niebieska)- na jednej kartce jedna cecha. Kartki z pozytywnymi cechami młodzież zatrzymuje przy sobie, a kartki z negatywnymi zbiera n-l do worka. Następnie uczniowie czytają za co cenią swoich najbliższych.
4. Ćwiczenie :
Recepta na sytuacje drażniące w rodzinie. Podział uczniów na grupy, następnie młodzież losuje z worka karteczki z problemami. Zadaniem grupy jest znalezienie recepty na to jak sobie poradzić z daną sytuacją. Jak rozmawiać z członkami rodziny, lub co zrobić aby uświadomić rodzinie, że ich zachowanie nas denerwuje? Po zakończeniu grupy prezentują swoją receptę.
5. Ćwiczenie
Autorefleksja. Każdy zastanawia się nad swoim postępowaniem- „co we mnie jest nie tak, co należałoby we mnie zmienić aby rodzinie żyło się ze mną lżej”. Uczniowie dobierają się w pary i rozmawiają o tym. Następnie siedząc w kole opowiadają o przemyśleniach swojego rozmówcy oraz o tym, co on chciałby w swoim postępowaniu zmienić?
6. Ćwiczenie:
Od rodziców chciałbym częściej słyszeć... Każdy uczeń zapisuje na karteczce stwierdzenia, które chce słyszeć częściej od rodziców. Nauczyciel zbiera od wychowanków kartki i na szarym papierze zapisuje ich listę pragnień, która będzie wisiała w klasie na widocznym miejscu. Lista jest anonimowa. Chętni uczniowie mogą taką listę powiesić u siebie w domu.
7. Zakończenie:
Rundka w kole „ Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się, że...”
{backbutton}