Jak być asertywnym?
Czas trwania zajęć: trzy godziny lekcyjne
Forma zajęć : praca w grupach
Środki dydaktyczne: plansze, rysunki, arkusze szarego papieru, mazaki, czasopisma i książki młodzieżowe, zdjęcia.
Cel główny zajęć: Przygotować ucznia do zachowań asertywnych w różnych sytuacjach
S C E N A R I U S Z L E K C J I N R 1
Temat: POJĘCIE ASERTYWNOŚCI.
- Organizacja zespołów.
- Pojęcie asertywności .
- Każda grupa wypowiada się , jak rozumie te pojecie i przedstawia scenkę , wyrażającą zachowanie asertywne.
- Dyskusja na temat trafności wyboru scenki.
- Podanie definicji asertywności przez nauczyciela:
Asertywność to umiejętność , dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania, nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich rozmówców. - Wyróżnienie trafnie wybranych scenek.
- Poprawa scenariusza błędnych scenek z zaznaczeniem zachowań asertywnych.
3.Opisanie zdarzenia przez nauczyciela;
Koleżanka poprosiła cię , żebyś wytłumaczyła jej zadanie z fizyki. Mimo, że nie masz zbyt wiele wolnego czasu , zgodziłaś się. Umówiłyście się, że dzisiaj popołudniu przyjdziesz do niej do domu. Okazało się, że koleżance wyleciało to z głowy i umówiła się z chłopakiem do kina.
4.Każdy uczeń wczuwa się w rolę koleżanki, która była gotowa do udzielenia pomocy.
Pytania skierowane do uczniów:
- Jak zachowałaś się przy najbliższym spotkaniu z tą koleżanką?
- Co czułaś, kiedy ją spotkałaś?
- Co jej powiedziałaś?
- Jak ona zareagowała i jak się wtedy poczuła ?
- Jaki to miało wpływ na wasze stosunki ?
5. Polecenia nauczyciela:
Poszczególne grupy mają odegrać powyższą sytuację stosując wobec koleżanki mającej kłopoty z fizyka stwierdzenia agresywne, uległe lub asertywne.
6.Wybór przez uczniów najlepszego rozwiązania sprawy z uzasadnieniem.
7.Wnioski:
- Każda jednostka ma pewne prawa, wówczas dochodzi do sytuacji konfliktowych i wtedy przydają się umiejętności asertywne – efektem jest kompromis.
- Ludzie asertywni potrafią powiedzieć o swym niezadowoleniu bez wyrzutów sumienia, bez złości czy lęku.
8.Praca domowa:
Wyszukaj w dowolnych źródłach ( film i czasopisma młodzieżowe, książki, sceny z życia) opisy sytuacji asertywnych, uległych , bądź agresywnych.
S C E N A R I U S Z L E K C J I N R 2
Temat: AGRESYWNOŚĆ. ULEGŁOŚĆ. ASERTYWNOŚĆ.
1.Prezentacja planszy z modelem asertywności
2.Omówienie modelu asertywności.
Uległość - respektowanie praw innych - lekceważenie własnych praw
Agresja – respektowanie własnych praw - lekceważenie praw innych
ASERTYWNOŚĆ – respektowanie własnych praw - respektowanie praw innych
3.Przedstawienie w grupach najciekawszych opisów sytuacji z zachowaniem asertywnym (z wybranego źródła).
Polecenie: Na arkuszach papieru każda grupa wypisuje w jednej kolumnie powiedzenia występujące w tekście, w drugiej – cechy zachowania bohaterów.
4.Odczytanie i uzupełnienie informacji:
- każda grupa odczytuje swoje powiedzenia i cechy zachowań
- nauczyciel wypisuje na tablicy i uzupełnia , dzieląc na zachowania i powiedzenia agresywne uległe i asertywne.
Agresywność:
- Bronimy własnych praw lekceważąc innych.
- Dominujemy nad innymi, czasami ich upokarzamy.
- Przyjmujemy postawy wrogie lub obronne
- Nie słuchamy innych
Mówimy wówczas:
- Jesteś głupi, jak tak myślisz.
- Nie obchodzi mnie, jak to widzisz.
- Myślę tak, bo zawsze mam rację.
- Twoje odczucia się nie liczą.
Uległość:
- Myślę tak, bo większość tak myśli.
- Pozwalamy , by ktoś naruszał nasze prawa.
- Nie przedstawiamy własnych potrzeb, poglądów i odczuć.
Mówimy wtedy:
- Większość ma zawsze rację, rób po swojemu, ja się na wszystko zgadzam.
- Nie mam zdania.
- Zadecyduj za mnie.
- Liczą się twoje odczucia, nie moje.
Asertywność:
- Wyrażamy swoje potrzeby, poglądy, odczucia.
- Bronimy własnych praw, uznając prawa innych.
- Nasze stosunki z innymi cechuje wiara w siebie.
Mówimy wtedy:
- Takie jest moje zdanie.
- Chciałabym usłyszeć, jak się z tym czujesz.
- Tak ja to widzę, tak to odczuwam.
- Może pójdźmy na kompromis.
5.Kazda grupa rysuje portret osoby agresywnej, uległej i asertywnej.
6.Prezentacja portretów
S C E N A R I U S Z L E K C J I N R 3
Temat: ROZPOZNAJEMY ZACHOWANIA ASERTYWNE.
- Nauczyciel przedstawia sytuację: Uczeń prosi nauczyciela o możliwość poprawienia oceny semestralnej. Nauczyciel nie chce wyrazić na to zgody, ponieważ uczeń nie wykorzystał wcześniejszych możliwych szans.
- Każda grupa podaje po dwa różne czasowniki , którymi mógłby posłużyć się uczeń pytając nauczyciela i wpisuje je na tablicy.
-pyta , żąda , nalega , prosi , błaga, domaga się, negocjuje, grozi
- Każda grupa odgrywa opisaną sytuację modyfikując swoje zachowania tak , by użyć podanego przez siebie czasownika.
- Pytania do uczniów:
- Jaki był ton głosu przy każdej wypowiedzi?
- Jakie zachowanie było najkorzystniejsze dla ucznia ?
- Jaka była reakcja nauczyciela na zachowania agresywne, a jakie na asertywne ?
- Jaki wpływ na nas wywierają przedstawione zachowania ?
- Dyskusja.
- Wspólne wnioski:
Zachowania agresywne |
Zachowania uległe |
Zachowania asertywne |
-konflikt, brak zgody
-zdenerwowanie
-złość, nienawiść
-wrogość
-nieprzyjemna sytuacja
-złośliwość
|
-brak silnej woli
-utrata honoru
-lekceważenie ze strony innych
-brak szacunku wobec siebie
-niewiara w siebie |
-budują empatię
-budzą zaufanie
-budzą szacunek
-stwarzają miłą atmosferę
-budują zgodę przez kompromis |
MUSIMY BYĆ ASERTYWNI , WTEDY ŻYCIE JEST PRZYJEMNIEJSZE I ŁATWIEJSZE.
{backbutton}