Powiedzmy nałogom :"Nie!". Problemy współczesnego człowieka - alkoholizm i narkomania.
Cele ogólne:
- uświadomienie uczniom szkodliwości spożywania alkoholu i zażywania narkotyków dla zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka;
- przygotowanie młodzieży do podjęcia decyzji o nie spożywaniu alkoholu i nie zażywaniu narkotyków;
- poinformowanie uczniów, gdzie mogą szukać pomocy osoby uzależnione od alkoholu i narkotyków;
- podkreślenie wagi rodziny, jako najlepszego oparcia w walce z nałogiem.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- rozumie pojęcia : alkoholizm, alkoholik, narkomania, narkoman;
- posiada umiejętność wskazania krótkotrwałych i długotrwałych skutków spożywania alkoholu i zażywania narkotyków;
- potrafi przeciwstawić się presji rówieśników (asertywna odmowa);
- umie wczuć się w sytuację osoby uzależnionej i rodziny uzależnionego;
- wie, u kogo i gdzie może szukać pomocy osoba uzależniona od alkoholu i narkotyków.
Metody:
- burza mózgów;
- rozmowa kierowana;
- drama;
- wykład.
Formy:
- grupowa;
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- szary papier;
- pisaki;
- magnesy;
- leksykony, encyklopedia PNWM.
Przebieg lekcji:
- Powitanie klasy. Zapoznanie uczniów z tematem zajęć.
- Podział młodzieży na 4 grupy robocze.
- Wybór szefów grup, przydział zadań do wykonania.
- Grupa A: Definiuje pojęcia: alkoholizm, alkoholik, narkomania, narkoman.
- Grupa B: Określa przyczyny popadania w alkoholizm i narkomanię.
- Grupa C: Określa skutki nadmiernego spożywania alkoholu i zażywania narkotyków dla zdrowia psychicznego i fizycznego.
- Grupa D: Gromadzi informacje o instytucjach i organizacjach udzielających pomocy osobom uzależnionym od alkoholu i narkotyków.
- Wspólne omówienie znaczenia pojęć: alkoholizm, alkoholik, narkomania, narkoman.
Wyniki pracy prezentuje grupa A. Uczniowie definiują pojęcia na podstawie leksykonów, encyklopedii PNWM i własnych doświadczeń. - Omówienie przyczyn popadania w nałogi.
Wyniki pracy prezentuje grupa B. - Przydzielenie grupom nowego zadania- uczestnicy zajęć przygotują scenkę, w której będzie mowa o alkoholizmie i narkomanii wśród różnych grup wiekowych i różnych płci.
- Prezentacja scenek przez poszczególne grupy i jej omówienie. Wychowawca klasy, pedagog szkolny oraz pielęgniarka szkolna w zależności od potrzeb komentują scenki i odpowiadają na pytania uczniów, dzielą się z młodzieżą swoim doświadczeniem.
- Omówienie skutków nadmiernego zażywania alkoholu i zażywania narkotyków przez grupę C.
Skutki dla zdrowia psychicznego omawia również pedagog szkolny, skutki dla zdrowia fizycznego omawia także pielęgniarka szkolna. - Wspólne sporządzenie wraz z grupą D listy adresów instytucji i organizacji udzielających pomocy osobom uzależnionym od alkoholu i narkotyków.
- Stworzenie łańcucha "czystych serc" - złożenie obietnicy przez uczniów, że nie będą nadużywać alkoholu i zażywać narkotyków. Uczniowie na karteczkach w kształcie serca składają obietnicę i zawieszają je na tablicy.
- Podsumowanie zajęć przez wychowawcę. Utworzenie łańcucha "czystych serc" - forma kręgu uczestników.
- Czynności porządkowe w klasie, pożegnanie gości i uczniów.
Scenki do odegrania przez uczniów na zajęciach:
Grupa A
Nauczyciel wychowawca wzywa do szkoły rodziców. Wychowanek spożywał na studniówce alkohol i zrobił awanturę koledze z klasy.
Grupa B
Żona rozmawia z mężem, który przyszedł do domu pijany z pracy i stracił całą wypłatę.
Grupa C
Pracodawca rozmawia z pracownikiem - pewną kobietą, która nadużywa w pracy alkoholu. Grozi jej zwolnienie.
Grupa D
Nastolatek namawia swoją koleżankę /swojego kolegę do zażycia narkotyku na prywatce. Koleżanka/ kolega odmawia.
Karta pracy ucznia
Grupa A
Określcie pojęcia: alkoholizm, alkoholik, narkomania, narkoman.
Grupa B
Podajcie przyczyny popadania w alkoholizm i narkomanię.
Grupa C
Jakie są skutki nadmiernego spożywania alkoholu i zażywania narkotyków dla zdrowia psychicznego i fizycznego człowieka?
Grupa D
Jakie organizacje i instytucje udzielają pomocy osobom uzależnionym od alkoholu i narkotyków?
{backbutton}