Temat: Czy warto sięgać po narkotyki?
CELE GŁÓWNE:
• kształtowanie właściwej postawy wobec zagrożeń płynących ze strony narkotyków,
• uwrażliwienie uczniów na niebezpieczeństwa płynące z zażywania narkotyków.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• poszukiwanie odpowiedzi na stawiane pytania,
• kształtowanie umiejętności pracy w grupie,
• wdrażanie zasad "zdrowej" polemiki,
• prowokowanie młodzieży do autorefleksji na podany temat.
• przekonanie uczniów do kształtowania zdrowego stylu życia i umiejętności radzenia sobie bez narkotyków w trudnych sytuacjach.
METODY:
Argumenty "za i przeciw"
MATERIAŁY:
• duża kartka papieru,
• kartki samoprzylepne,
• plakat przedstawiający możliwe stanowiska.
PRZEBIEG LEKCJI
CZĘŚĆ NAWIĄZUJĄCA:
Krótka pogadanka na temat: "Mity i prawdy o narkotykach.".
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
- Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło "NARKOTYKI" i formułuje problem, którym uczniowie będą zajmować się na lekcji, czyli "Czy warto sięgać po narkotyki?" Problem ten jest zapisany na dużej kartce papieru.
- Uczniowie zostają poinformowani o pracy tą metodą oraz zapoznani z plakatem przedstawiającym możliwe stanowiska:
++ całkowicie się zgadzam
+ raczej się zgadzam
= jestem neutralny
- raczej się nie zgadzam
-- całkowicie się nie zgadzam
- Uczniowie otrzymują kartki samoprzylepne, na których wyrażają własne stanowisko wobec postawionego problemu poprzez zapisanie właściwego symbolu oraz umieszczają je w widocznym miejscu na odzieży.
- Zadaniem uczniów jest dobranie się w grupy o takich samych stanowiskach (na podstawie zbieżnych symboli) i przedyskutowanie omawianej tezy poprzez wzajemne przedstawienie argumentów i dowodów uzasadniających wybrane stanowisko. W tej rundzie uczniowie wzbogacają swoje argumenty "za". Czas = 5 min.
- Na znak nauczyciela następuje zmiana grup. Kryterium przyporządkowania nowych członków grupy jest różnica stanowiska o jeden poziom, np. "++" i "+", czy "—" i "-‘’. W nowych grupach uczniowie dyskutują nad problemem używając kontrargumentów. Czas = 5 min.
- Nauczyciel informuje klasę o kolejnej zmianie. Tym razem w obrębie grupy spotykają się osoby o skrajnie odmiennych stanowiskach, np. "++" i "=", "+" i "-‘’ czy "—‘’ i "+". Ważne jest, aby nauczyciel nie ingerował w dobór uczestników poszczególnych grup, gdyż mogą utworzyć się zespoły dwu-, trzy- lub kilkunastoosobowe. Nauczyciel zwraca uwagę na to, że teraz trzeba bardzo umiejętnie używać argumentów, uzasadniać je, oraz posługiwać się argumentami zebranymi we wcześniejszych rundach. Grupy ponownie dyskutują.
CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA:
- Uczniowie siadają w kręgu.
- Rundka- każdy uczeń dzieli się wrażeniami po wykonanym ćwiczeniu.
- Nauczyciel pyta uczniów, czy są osoby, które zmieniły swoje zdanie na podany temat dzięki spostrzeżeniom i argumentom zebranych podczas ćwiczeń.
- Konkluzja nauczyciela polegająca na zebraniu od wszystkich uczniów i zapisaniu argumentów sprzeciwiających się zażywaniu narkotyków.
{backbutton}