Temat wypalenia zawodowego i stresu pojawia się często w literaturze i prasie specjalistycznej. Psychologowie i pedagodzy piszą o przyczynach, objawach i sposobach zapobiegania wypaleniu zawodowemu, które zwykle jest następstwem przedłużających się sytuacji stresowych. Wypalenie objawia się utratą zapału do pracy, poczuciem braku jej pozytywnych efektów i brakiem sensu tego, co się robi.
Człowiek wypalony zawodowo czuje się zmęczony fizycznie i psychicznie, brakuje mu chęci do pracy i radości życia. Przyczynami takiego stanu jest zazwyczaj niemożność sprostania zbyt wygórowanym wymaganiom stawianym przez otoczenie lub wymaganiom własnym, przekonanie, że nikt inny nie wykona prawidłowo postawionego zadania często przerastającego siły jednego człowieka, a także brak widocznych pozytywnych efektów własnej pracy.
WYKŁAD - należy do najstarszych metod dydaktycznych. Jest to przekazanie uczniom przez nauczyciela usystematyzowanej wiedzy. Ważne jest, aby wykład miał charakter odpowiedzi na interesujące uczniów pytania. Ze względu na swoją formę jest to metoda, w której uczniowie biorą udział na ogół w sposób pasywny. Dlatego należy przywiązywać dużą wagę do wzbudzenia zainteresowania i uczynienia wykładu atrakcyjnym. W tym celu można wprowadzać przykłady z życia, używać pomocy wizualnych, przede wszystkim plansz, foliogramów.
Ostatnio coraz częściej mówi się w mediach i prasie o dziedzicznym zespole ADHD - czyli zespole nadpobudliwości psychoruchowej u dzieci. Niemal w każdej szkole wrzesień schodzi na powakacyjnych próbach okiełznania rozbieganych uczniów. Ale zdarzają się klasowe "diabły wcielone", na które nie działają żadne metody. Jeśli masz sygnały od nauczycieli bądź rodziców, że dziecko stale przeszkadza w prowadzeniu lekcji, biega jak szalone po korytarzach, dokucza innym, wciąż psoci, denerwuje się, łatwo się rozprasza, źle zapamiętuje szczegóły, wciąż gubi i zapomina, nie czeka na swoja kolej, nie kończy rozpoczętych zadań, nie przewiduje niebezpieczeństwa, stara się przewodzić grupie - możesz podejrzewać u dziecka zespół ADHD.
Zjawisko cyberprzemocy najkrócej definiuje się jako przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Technologie te to głównie Internet oraz telefony komórkowe. Część definicji ogranicza stosowanie terminu cyberbullying czy cyberprzemoc wyłącznie do przemocy rówieśniczej, inne nie stawiają ograniczeń wiekowych, niewątpliwie jednak najczęściej terminów tych używa się właśnie w kontekście przemocy wśród najmłodszych. Podstawowe formy zjawiska to nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli. Do działań określanych mianem cyberprzemocy wykorzystywane są głównie: poczta elektroniczna, czaty, komunikatory, strony internetowe, blogi, serwisy społecznościowe, grupy dyskusyjne, serwisy SMS i MMS.
Anna Borkowska, Dorota Macander
Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w szkole jest ważnym elementem organizacji pracy każdej placówki oświatowej. Rolę szkoły, zadania dyrektora i nauczycieli w tym obszarze regulują przepisy prawa oświatowego, administracyjnego, cywilnego, karnego i pracy. Regulacje prawne w większości określają ogólne zasady zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i odpowiedzialność prawną pracowników szkoły za ich przestrzeganie. Nie przedstawiają jednak systemu reagowania w konkretnych sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa uczniów, czy szczegółowych procedur postępowania.
W dniu 30 listopada i 1 grudnia 2007 roku uczniowie ZSZ wzięli udział w akcji zbiórki żywności organizowanej przez Bank Żywności w Lesznie. Uczniowie zbierali żywność w dwóch gostyńskich marketach TESCO i Biedronka.
Dnia 2 kwietnia 2008 roku w naszej szkole odbyło się szkolenie dla uczennic klas III i IV na temat „Wybierz dziewięć miesięcy bez alkoholu”. Szkolenie to odbyło się we współpracy z Pełnomocnikiem Burmistrza ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Pani Magdaleny Dudek, która pokrywała jego koszty i była obecna podczas obu prezentacji.
W dniu 11 czerwca 2008 roku w Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu przy ul. Tuwima odbyła się pogadanka z młodzieżą w związku z Ogólnopolską Kampanią „Pilnuj drinka”. Pogadankę wygłosił Pan Sebastian Myszkiewicz z Powiatowej Komendy Policji w Gostyniu.
W dniach 26-27 września 2008 roku uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych w Gostyniu uczestniczyli w zbiórce żywności „Podziel się posiłkiem” zorganizowanej przez Związek Stowarzyszeń Bank Żywności Leszno. Zbiórkę przeprowadzono w marketach gostyńskich TESCO i Biedronka.
W dniu 7 listopada 2008 roku w Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu odbył się konkurs wiedzy pod hasłem „Ja to wiem...alkohol szkodzi”. Konkurs odbył się w dwóch budynkach przy ul. Tuwima i ul. Poznańskiej. Wzięło w nim udział 50 uczniów. Uczniowie odpowiadali na 15 pytań.
W dniu 25 listopada 2008 roku w Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu odbyło się rozstrzygnięcie Gminnego Konkursu Trzeźwości i Profilaktyki Uzależnień „ Alkohol w krzywym zwierciadle” – reklama antyalkoholowa. W konkursie wzięło udział 6 grup młodzieży ( 45 osób ), które przedstawiały przygotowane przez siebie antyreklamy napojów alkoholowych.
W Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu w miesiącu kwietniu odbyły się spotkania młodzieży z Policjantem Panem Przemysławem Giemzą. Uczestniczyły w nich przede wszystkim klasy pierwsze. Spotkania odbywały się w dniach: 7 kwietnia, 21 kwietnia, 23 kwietnia br. Małe grupy sprzyjały nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z Policjantem.
W dniu 20 maja 2009 roku, w auli Zespołu Szkół Zawodowych w Gostyniu, zaprezentowano program profilaktyczny w postaci koncertu słowno – muzycznego. Poprowadził go muzyk Pan Robert Nowak. Program nosił tytuł „Pieśń o zapomnieniu” i opowiadał on o niebezpieczeństwach i pułapkach nadużywania alkoholu i sięgania po narkotyki.
W dniach 25 i 26 września 2009 roku uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych w Gostyniu wzięli udział w zbiórce żywności w marketach gostyńskich: TESCO, Intermarche i Biedronka. Zbiórki żywności są ważnym elementem programu "Podziel się Posiłkiem", którego głównym celem jest przeciwdziałanie zjawisku niedożywienia dzieci w Polsce. Organizatorem zbiórki są Banki Żywności, partnerami: firma Danone i Fundacja Polsat.
W Zespole Szkół Zawodowych w Gostyniu odbyły się spotkania młodzieży klas I z funkcjonariuszem Komendy Powiatowej Policji w Gostyniu Panem Przemysławem Giemzą.
Młodzież miała możliwość usłyszeć o przejawach demoralizacji oraz konsekwencjach prawnych wynikających z bójki, pobicia, rozboju, kradzieży, naruszenia nietykalności osobistej itp. Omówione także zostały elementy Kodeksu Drogowego, ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii. Spotkania odbywały się w klasach.
Dnia 19 listopada w ZSZ w Gostyniu, dzięki wsparciu Starostwa Powiatowego w Gostyniu, odbyły się spektakle teatralne profilaktyczno - edukacyjne pt. "Prosta historia", realizowane przez Impresariat Teart z Krakowa.
W październiku i listopadzie b.r. dzięki dużej otwartości i życzliwości Pani Kierownik Anny Sowula i całego personelu, klasa III TEA i III THa wraz z pedagog: Katarzyną Kozłowska i Iwoną Sobecką – Obroślak, odwiedziły Bonifraterski Ośrodek Interwencji Kryzysowej na Piaskach – Marysinie. Odwiedziny w BOIK – u, wynikają z realizacji przez szkołę zadań wynikających z Szkolnego Programu Profilaktyki. W tym roku w ZSZ zajmujemy się zachowaniami agresywnymi, a nie można lepiej mówić o przemocy w rodzinie, jak właśnie w tym miejscu.
Nasza szkoła, ściśle współpracując z Bankiem Żywności w Lesznie, po raz kolejny uczestniczyła w akcji zbierania żywności na święta w marketach gostyńskich: TESCO, Biedronka, Intermarche. Akcja nosiła nazwę „ Twój gest czyni dobro”. Podczas tegorocznej Świątecznej Zbiórki Żywności zebrano 620 ton żywności. Przez trzy dni w ponad 2300 sklepach na terenie całej Polski klienci dzielili się artykułami spożywczymi przekazując swoje zakupy na rzecz potrzebujących. Zebrana żywność już trafia do pierwszych organizacji zajmujących się dożywianiem.