Wagary są zjawiskiem niepożądanym, wymagającym interwencji. Są sygnałem, że z uczniem dzieje się coś złego, z czym sam nie może sobie poradzić. Rzecz może dotyczyć problemów rodzinnych, trudnych wydarzeń przerastających dziecko, np. konflikt między rodzicami, rozwód, śmierć bliskiej osoby. Zagubione, przytłoczone ciężarem stresu dziecko ucieka ze szkoły w nadziei, że w ten sposób rozwiąże problem.
- Jeśli chcesz nauczyć dziecko odpowiedzialności, przede wszystkim musisz być konsekwentny i cierpliwy. Nastolatek, zwłaszcza jeśli do tej pory był pod ochroną, będzie się przed tym bronił z całych sił. Kiedy np. chcesz, by syn zrobił porządek w pokoju albo zaczął ścielić swoje łóżko, stań w drzwiach i czekaj aż to zrobi. Podobno trzeba sześciu tygodni, by czynność wykonywana regularnie zamieni się w nawyk.
Czyli jak poradzić sobie ze stresem przedmaturalnym swoim i swoich dzieci.
To, że TY i Twoje dziecko odczuwacie stres przedmaturalny jest naturalnym stanem rzeczy. Jest to jeden z najważniejszych egzaminów w życiu Twojego dziecka i zarówno ono, jak i Ty pragniecie aby wszystko poszło jak najlepiej. Nie należy jednak przesadzać z zamartwianiem się i swoim zachowaniem dodatkowo denerwować maturzystę. Dlatego bardzo ważne jest, abyś nauczył się radzić sobie ze swoim stresem i dodatkowo wsparł swoje dziecko przed egzaminem dojrzałości.
Dla wielu rodziców dziecko siedzące w domu przed monitorem komputera to gwarancja jego bezpieczeństwa. Nic bardziej mylnego, bo chociaż w tej sytuacji trudno o guza czy podrapane kolana, dziecko może paść ofiarą cyberprzemocy ze strony rówieśników, natknąć się na niewłaściwe i niebezpieczne dla jego psychiki treści internetowe, stać się ofiarą internetowego przestępcy lub po prostu wpaść w uzależnienie, które odbije się na jego zdrowiu i relacjach społecznych.
Rodzice często nie są jednak świadomi, jakie zagrożenia czychają na ich dzieci, spędzające coraz więcej czasu przed monitorem komputera. Według badań „EU Kids Online” (2010 r., grupa badana: 23420 dzieci w wieku 9-16 lat korzystających z Internetu), 92 proc. dzieci (w skali Europy) korzysta z Internetu przynajmniej raz na tydzień, 57 proc. - zagląda do sieci prawie codziennie.
Wśród rówieśników- integracja zespołu klasowego
Nikotynizm czyli choroba cywilizacyjna XX i XXI wieku.
Powiedzmy nałogom :"Nie!". Problemy współczesnego człowieka - alkoholizm i narkomania.
Agresja w nas i wokół nas- zajęcia z zakresu profilaktyki przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole.
Scenariusz lekcji na temat asertywności na godzinę wychowawczą.
DYSLEKCJA ROZWOJOWA to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. W tym syndromie trudności w uczeniu się można wyróżnić następujące formy: „Dysleksja – trudności w czytaniu, Dysortografia – trudności z opanowaniem poprawnej pisowni, Dysgrafia – niski poziom graficzny pisma. Spowodowane są one zaburzeniami rozwoju niektórych funkcji poznawczych ( słuchowo – językowych, wzrokowych) oraz notorycznych i ich współdziałania (integracji percepcyjno motorycznej).
Uczeń, który zaczął używać narkotyków, sam nie jest w stanie zobaczyć zagrożenia, jakie niesie ze sobą takie postępowanie. Początkowo nie ponosi właściwie żadnych konsekwencji takiego postępowania i uważa, że jest to dobry sposób na życie. To ważny moment, który może być decydujący dla przyszłości takiego młodego człowieka. Jeżeli w jego otoczeniu znajdą się osoby, które zdecydowanie przeciwstawią się braniu, nazwą rzecz po imieniu i będą konsekwentnie wymagać abstynencji, to istnieje szansa, że pomogą mu zatrzymać się w drodze do uzależnienia. Taka pomoc jest możliwa również na terenie szkoły, dlatego podstawową sprawą jest umiejętność rozpoznania przez nauczyciela niepokojących sygnałów.
"Dajcie mi wystarczająco długą dźwignię i wystarczająco mocną podporę, a sam jeden poruszę cały glob."
Archimedes
Do każdego działania, każdy człowiek potrzebuje motywacji. Czym jest motywacja? Motywacja to znajomość odpowiedzi na pytanie DLACZEGO? Dlaczego się uczysz? Dlaczego chodzisz do szkoły?
Na to pytanie nasi uczniowie muszą umieć odpowiedzieć. I mimo tego, że są dopiero w szkole podstawowej, na początku swojej edukacji, im szybciej to zrobią tym lepszy i pewniejszy będzie ich start.
Obserwujący zajęcia w grupach psychologowie zauważyli, że pracujący ze sobą przez pewien czas uczestnicy zaczynają funkcjonować w różnych rolach.
BŁAZEN – lubi rozbawiać innych, rozładowywać żartem trudne sytuacje. Zwykle jest to osoba o dużym poczuciu humoru i potrzebie bycia zauważoną. Zdarza się jednak, że i „błazen” przeżywa smutek. Czuje się wtedy niepewnie, ucieka od tego uczucia w kolejne żarty i kawały.
PRZYWÓDCA, LIDER – osoba o dużym autorytecie w grupie, określająca zasady i normy. Można powiedzieć, że nic nie dzieje się bez jego wiedzy.